Un Priorat ieftin si bun: Vinya Carles Crianza 2010 (Spania)

marți, 9 decembrie 2014

In timp ce colegii mei de breasla va aduc la cunostinta noutatile de la Goodwine, eu ma lupt in continuare cu vinurile din Lidl. O noua repriza de reduceri masive a adus cu sine si o reimprospatare a selectiei de Bordeaux din acest supermarket. Ma asteptam la aceasta miscare, nu e nimic nou in tactica respectiva. Noile nume nu sunt impresionante dar au adus cu sine preturi ceva mai mari. Din nou, suntem departe de selectia de care se bucura cei din vest si chiar vecinii nostri de pretutindeni. Dar aici pot aprecia faptul ca Lidl analizeaza la sange starea pietei si nu se arunca in hau, legat la ochi si cu urechile astupate. Cred ca asta ar trebui sa fie o lectie pentru ceilalti care aduc importuri de tot felul, inclusiv nume celebre, dar cui naiba sa le vinzi la niste preturi exorbitante? Eventual, doar unor snobi rataciti printre rafturi, care nu sunt constienti ca pot gasi aceleasi vinuri mult mai ieftine, din alte surse externe. Si toate la cateva click-uri distanta.

Si daca tot am amintit de Goodwine, anul acesta nu am reusit sa ajung pe acolo. In primul rand, a fost lipsa acuta de timp dar si o oarecare lehamite instalata de ceva timp incoace. In afara de cateva noutati, nu mi se pare ca pot remarca altceva notabil. Iar an dupa an, povestea ramane, in mare, neschimbata. Ma trezesc spunand acelasi lucru: suntem pe drumul cel bun, mi-a placut vinul x sau y dar nimic remarcabil. In plus, sfarsesc mereu prin a pune vinurile straine in topul preferintelor. Ok, am aberat destul, trec rapid la prezentarea vinului din titlu, un exemplar care mi-a placut putin mai mult decat ma asteptam.

Priorat este o regiune ceva mai "ciudata" din Spania, care se bucura de un status aproape de cult printre maniaci. Aici predomina soiuri tipice pentru zona Rhone-ului, Grenache si Carignan, cu toate ca au inceput sa prinda teren si soiuri gen Cabernet Sauvignon sau Merlot. Dar cu adevarat spectaculoase sunt conditiile in care sunt cultivati strugurii. Pe scurt, peisajele din zona ar putea fi dezolante pentru orice cultivator intreg la cap, dar se pare ca localnicii prefera sportul extrem. Spun asta pentru ca cele mai mult podgorii sunt cocotate pe terase extrem de abrupte iar intregul proces, de la ingrijirea viei si pana la cultivarea fructului, poate fi un adevarat chin pentru cei mai multi. Dar Priorat mai este recunoscut si pentru preturile deloc mici la care se vind vinurile obtinute aici. O situatie oarecum de inteles, daca tinem cont de conditiile extreme amintite mai sus. Pe scurt, sa gasesti ceva sub 10 euro poate deveni o adevarat saga. Astfel ca, atunci cand dai de un Priorat la 20 lei, ai face bine sa profiti de ocazie. Cu atat mai mult atunci cand il gasesti si la reducere, mai exact 14 lei.

Culoare rubiniu intens, cu reflexii violete. Vinul se dechide imediat dupa ce-l torni in pahar, afisand arome intense dar precise de fructe rosii si negre; afine, mure, prune proaspete si afumate, aluzii lemnoase bine integrate, condimente si un iz de carne cruda. Un nas tipic pentru un vin in care predomina Grenache. Dupa aproximativ 1 ora de respirat, apar nuante minerale puternice si de frunza uscata de tutun. Gustativ, ma asteptam la ceva greu si gemos dar am fost surprins de rotunjimea si suculenta care m-au intampinat. Predomina fructele bine coapte, proaspat zdrobite, ceea ce contribuie din plin la senzatia de suculenta maxima. Vinul iti lasa impresia ca il poti mesteca. Aciditatea este bine infipta, iar taninii sunt copti si surprinzator de frumos slefuiti pentru acest nivel de pret. Finalul mediu-lung vine cu impresii de cirese negre si note minerale.

In concluzie, un vin ieftin deloc trivial ba chiar as putea spune ca, in general, afiseaza o adancime si o complexitate mult peste nivelul sau de pret. Poate m-a prins intr-o pasa buna si m-am lasat dus de val dar, sincer, nu imi pasa. Cei mai multi dintre noi am devenit atat de obsedati de disectia tehnica a unui vin, incat de multe ori uitam de bucuria simpla si onesta pe care aceasta bautura a adus-o de milenii celui care a incercat-o.

1 comentarii:

BigDAN spunea...

Na ca l-am prins si eu azi la Lidl, dupa indelungi cautari(am ratat recomandarea initiala), vine cu saptamana iberica, tot la 20 ron.
M-a impresionat pozitiv, atat de mult incat am decis sa mai trag o tura si sa mai salvez ce mai e de salvat, pt. mai tarziu.
Sa ai pofta, boierule!

Trimiteți un comentariu

Copyright © 2010 Vinul si Pasiunea | Layout by Atomic Website Templates | Distributed by: best minimal blogger theme free blog template html codes | best vpn galaxy s2 best vpn l2tp