Funny: Solo Quinta revine in forta!

miercuri, 17 august 2011

Cred ca incepe sa-mi placa aceasta nou-infiintata categorie pe al meu blog. Postarea mea anterioara, referitoare la pretul unei sticle de Solo Quinta 2009 pe un site belgian, a nascut ceva discutii, in care unii sau altii si-au sustinut punctele de vedere, mai ponderat sau mai agresiv. E o problema care, probabil, nu va fi lamurita niciodata asa ca, de acum incolo, voi privi astfel de situatii doar ca pe niste chestii amuzante. Dar, la naiba, nu ma impiedica nimeni sa mai presar putina sare pe rana.

In episodul "funny" de astazi, principalul actor este aceeasi Solo Quinta 2009, de data aceasta fiind reperata de ochiul meu ager (sic!) pe un magazin online de vinuri, din Olanda. Partea cu adevarat amuzanta vine chiar acum: pretul acestui vin este si mai mic decat in cazul belgienilor :)) Dovada aici. Si mai interesant este ca olandezii detin si un Rosso di Valachia 2005, dar care se da la un pret dublu fata de cum il poti gasi prin hyper-market-urile noastre.

Acum, stau si ma intreb: dintre cele doua situatii, care este cea "normala"?

40 comentarii:

Mircea Niculescu spunea...

Cea referitoare la Solo Quinta. Importatorii cumpara din Romania vinul la pret fara TVA, fara costurile bugetelor de Trade, Marketing si vanzari, fara adaosul lantului de vanzare, iar adaosurile lor nu se ridica nici macar la niveluul procentelor de trade si Marketing necesare in Romania, daca tinem cont si de nivelul de taxe care in Romania este URIAS in comparatie cu majoritatea statelor din Romania intelegem de unde diferentele ( daca vrem ). Nu incerc sa iau apararea nimanui dar astea sunt niste explicatii care pot ajuta consumatorul sa inteleaga politica de preturi a unei anumite categorii de producatori. Sunt si producatorii ale caror preturi nu au nicio legatura cu calitatea vinurilor pe care le propun la vanzare, insa nu este acest caz

Ciprian spunea...

Mircea, eu sunt dispus sa inteleg anumite mecanisme doar ca, ma repet: din pdv al unui consumator, pretul este cel mai important factor. In sensul in care, cu toate ca sunt informat, ca unii producatori sau distribuitori sunt dispusi sa dea dovada de transparenta si sa dea explicatii, nu prea ma incalzeste cu nimic faptul ca in propria ta tara vinul in cauza este la pret dublu fata de Olanda sau Belgia Imi pare rau, dar ca si consumator ma voi indrepta catre pretul mai bun. Daca fac o comanda mai mare de pe acel site, cu tot cu transport si tot cred ca ies mai ieftin.

Si Philip Cox a precizat ca "aproape" toate vinurile pleaca la acelasi pret de la ei, catre toate pietele. Banuiesc ca Solo Quinta nu este unul dintre ele...

Dan spunea...

Parerea mea ca 98% pleca cu aceleasi preturi, dar eu am o banuiala ca la gama de top (Uberland, Solo Quinta, etc.) se practica preturi diferite...
Oricum la sticlele alea de afara se mai pune si transportul si logistica pana colo, care nu e de neglijat la cat a ajuns pretul petrolului.
Oricum 10 E e oferta deja...
In alta ordine de idei, ca ne facem o impresie de adaosurile comerciantilor, am gasit o chestie interesanta la croati: vinul in supermarket 32kuna (aprox. 4 euro) si la producator la magazinul de la poarta, 5 km mai incolo, 20 kuna, deci 30% in plus. si nu era magazin de fite...era un supermarket cam un Kaufland de la noi...
Deci se poate..:))

Ciprian spunea...

Dan, probabil, cine mai stie? Ma refer la politica producatorilor. Oricum, e treaba fiecaruia cum face si ce face, eu doar constat anumite chestii...

Mircea Niculescu spunea...

Eu incerc sa transmit ca nu intotdeauna producatorul este "vinovat" de pretul la care consumatorul cumpara un vin sau orice alt produs. Spuneam intr-un alt post ca din banii platiti de un consumator ( in magazin ) cam 30% ajung la producator din care trebuiesc acoperite cheltuielile de productie de logistica pina la distribuitor si de promovare. Va rog sa tineti cont ca Recas este si un importator de vinuri care din cauza asta castiga in apreciere si atitudine in destul de multe tari ( unii dintre producatorii pe care Recas ii sprijina in Romania il sprijina la rindul lor in tarile respective)

Ciprian spunea...

Mircea, inteleg foarte bine ce vrei sa spui; acum, nici nu am zis ca producatorii ar fi "vinovati" de ceva. Este treaba lor cum isi fac politicile in acest sens. Uite, ma gandeam la o chestie: daca doresti, poti emite o explicatie completa (un punct de vedere al unui producator/distribuitor, daca vrei), nu la nivel de comentarii la articole pe blog. Eu voi publica aceste ganduri intr-un post separat pe blog. Mi se pare o solutie mai fair pt cititori si eventuali consumatori. Daca esti de acord, ma poti contacta pe adresa de email din profil. Mersi anticipat :)

George Mitea spunea...

Stii Ciprian, am avut si eu mai demult o descoperire din aceasta. Dar totul e desertaciune si vanare de vant.

Ciprian spunea...

Da, George, stiu prea bine :) de aceea le-am si incadrat la categoria funny

Anonim spunea...

Dar ce spuneti de situatia in care un vin costa in magazinul producatorului din Bucuresti 24 lei sticla iar in Metro si Real (si nu la promotie) 20, asta cum mai vine, ca eu nu pricep?

Catalin

Ciprian spunea...

Catalin, uite aici un punct de vedere in acest sens http://vinul.ro/producatorii-de-vin-isi-faulteaza-distribuitorii.html

sunt multe constante in stabilirea acestor preturi in toate verigile lantului de distributie. Dupa mine, totul a inceput sa se rezume la un singur lucru: traim in Romania :)

Anonim spunea...

Am citit articolul, dar acolo este taman invers, producatori vand mai ieftin decat in magazin, dar cum reusuesti sa vinzi mai scump in magazinul tau decat vinde un supermarket naiba stie cum reusesti,(macar ca si imagine mi se pare dezastruos) oricum probabil ca nici nu are rost sa ne mai chinuim sa intelegem.

Ciprian spunea...

Mda, pai asta spuneam si eu; cu cat incerci sa intelegi mai mult, cu atat te doare capul mai tare. Cred ca, in acest caz, e ceva legat de Metro. Poate nu era trecut la oferta, dar pretul fusese scazut intentionat pt a scapa de stocuri. Nu stiu, zic si eu

George Mitea spunea...

Eu unul am incetat sa ma intreb pentru ca fiecare are explicatii care mai de care mai savante si pertinente. Tot ce putem face e sa identificam sursa cea mai ieftina si sa cumparam de acolo. In articolul din vinul.ro Mircea Niculescu, care opineaza si aici, da niste exemple foarte bune de magazine un de pretul de achizitie este cat mai aproape de pretul de lista, sau pretul de distribuitor, cum inteleg ca-i mai spune. Unii pot vinde si pot trai si asa, se pare. E drept ca e ciudat ca producatorul sa dea un vin la 25 de lei(promitie-nepromotie ce conteaza) in hypermarket si cu 35 proprietarului de magazin. Atunci il inteleg si pe precupet ca se simte inselat.

Ciprian spunea...

dar, de acord cu tine; indiferent de motive, asta da o imagine foarte proasta producatorului cu pricina

George Mitea spunea...

Ah si inca ceva. Eu cred ca la crama (adica la magazinul producatorului, daca exista)vinul ar trebui sa fie mai ieftin ca oriunde. In fond, daca ajungi pana acolo scurtcircuitezi o groaza de intermediari. Insa si aici avem surprize.

Ciprian spunea...

Corect, George. Pai asta incerc si eu sa explic pe aici; indiferent de ce si cat se va spune, consumatorul nu se va simti mai bine ca e informat si uite asa va cumpara sticla de vin la pret dublu de aici. Pot aprecia ca ni se ofera anumite explicatii, dar ca si consumator, ma intereseaza pretul mai bun/

Anonim spunea...

George, exact asta vroiam sa spun si eu, daca la magazinul producatorului vinul e mai scump( in procente semnificativ) decat in cel putin 2 mari magazine inseamna ca managementul este sa-i spumen precar si cred ca macar de ochii lumii, sa nu pici de prost, ar trebuii sa cobori si tu pretul macar pana la cel din supermarket pana te dumiresti unde ai gresit.Zic si eu.

catalin

George Mitea spunea...

Catalin, nici eu nu cred ca industria romaneasca a vinului este un etalon de eficienta economica si gandire strategica. Apropos de Halewood vorbesti?

Ciprian spunea...

Pai Halewood sau Recas, cine poate sa fie? :D

George Mitea spunea...

Ah, da, si Recas. Ma gandeam la magazine online...

Ciprian spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ciprian spunea...

Mda, intreaga situatie reflecta, de fapt, lipsa unei strategii coerente. Uite, inca un exemplu elocvent - Bordeaux. Ok, acolo stim prea bine cum sta treaba, dar asa ca si fapt divers: sunt foarte putine crame care vand vinuri direct catre clientii aflati in vizita, si asta datorita respectului pt sistemul de distributie traditional. Totusi, chiar si cei care vand direct de la crama, iti ofera vinurile cel putin la pret de negociant, nu ex-chateau. Asta vis-a-vis de ideile lui Razvan Avram in acel articol. In Burgundia, situatia e alta; gasesti vinuri mai ieftine la crama decat in magazinele de distributie, dar sa fim seriosi: cat volum poti vinde in felul asta, tinand cont de numarul turistilor care vin pe acolo? Oricum, daca vorbim de magazine online ale producatorilor, e alta poveste si iar dam de un cerc vicios...

Anonim spunea...

De Crama Garboiu este vorba

Anonim spunea...

Gama Livia este la ei in jur de 24-25 lei nu mai stiu exact iar gama Varancha 13, daca va uitati in Real...

Ciprian spunea...

pai eu am luat un Cab Livia la vreo 17 lei din Real...

Anonim spunea...

Exact

Dan spunea...

Poate ca producatorii respectivi nu vor sa vina clientii sa cumpere de la crama..:))
In alta ordine de idei, de obicei cand se incheie un contract cu un anumit distribuitor (de obicei mari lanturi de supermarketuri unde toata lunmea vrea sa intre la raft) nu este exclus ca prin contract sa te angajezi, ca producator, ca ii dai cel mai bun pret si nu o sa vinzi altcuiva sau chiar la poarta ta decat intr-o marja de 10-20% peste pretul respectiv.
Eu asa vad explicatia in cazul de fata si un producator de volum este normal sa favorizeze canalele largi de distributie si sa accepte astfel de clauze. Nu cred ca e cazul la Garboiu totusi...acum cine stie.

Marcel spunea...

In legatura cu pretul vinului Solo Quinta in Olanda, pot sa afirm ca as fi interesat si eu sa cumpar de acolo si chiar cantitati importante. Poate ca e totusi o eroare. Pretul pe care il primesc eu ca distribuitor de la producator este cu zeci de procente mai mare decat la acel magazin. Daca tinem seama ca si acel comerciant castiga cativa euro, diferenta procentuala intre pretul de vanzare catre comerciantul olandez si cel pentru distribuitorul roman devine colosal de mare.

Ciprian spunea...

Marcel, ceva imi spune ca nu este o eroare :)) Incearca sa-i contactezi si vezi ce iti spun...

Berbecutio spunea...

As puncta si eu cateva aspecte:
- oriunde mergi daca o sa cumperi 3 rosii in loc de una, vei lua mai ieftin; asa ca pretul de achizitie al unui amarat de magazin nu se poate compara cu cel al unui lant de retail;
- ca si vanzator, daca vreau sa intru pe o piata noua neaparat o sa dau eventual mai ieftin; daca s-ar fi primit explicatia asta cinstita si normala (in loc de abureala cu logistica) n-ar mai fi avut Ciprian atata trafic zilele astea :D
- n-ar fi rau sa incercam sa gasim o solutie, cum zicea George, sa spunem, cand scriem despre un vin si locul de unde-l poti lua cel mai ieftin. La un moment dat chiar am facut o comparatie intre retaileri si castigator a iesit Carrefour strict din pdv al pretului;

Ciprian spunea...

Berbecutio,
dupa cum am mai spus, discutia asta o sa tina la nesfarsit; fiecare isi va sustine pdv, in functie de baricada de partea careia se afla.

Oricum am da-o, diferentele sunt foarte mari si aici ii dau dreptate D-lui Simota: cu cat naiba pleaca acest vin inspre piata olandeza? Cat este, de fapt, costul de productie al acestui vin? In acest caz, orice intrebare naste mai multe intrebari, decat raspunsuri...

- cat priveste traficul, putin imi pasa :D

- ar fi o solutie faza cu cel mai mic pret dar eu sau Gorge, fiind din Galati, avem posibilitati limitate de comparatie la acest capitol. Dintre cei mari, avem doar Real si Metro, hai si Selgros. Carrefour-ul mare e la Braila si nu am sa ma duc acum acolo sa notez toate preturile :)) In plus, selectia intr-un Real sau Carrefour din zona noastra este multa mai redusa decat in cazul celor din Bucuresti. In concuzie, e greu sa facem asta...

Anonim spunea...

Ciprian, pentru ca in posturile din ultimele zile de pe blogul tau sunt cateva neclaritati vis a vis de politica Cramele Recas, imi permit sa aduc cateva completari:
1. Comparatia preturilor vinurilor romanesti pe cele doua piete mi se pare usor exagerata. Fiecare dintre voi citeste zilnic bloguri/presa de afara. Ce imagine ca tara producatoare de vin avem? Pardon, avem?? Si iata cum vine primul motiv pentru care exista aceste diferente... btw, credeti ca daca am pune un supervin extern intr-o sticla din RO, cam care ar fi cotatia lui facuta afara? -10%? -20%? Poate chiar mai mult? Greu de spus dar cu siguranta sub pretul de afara... si atunci ar trebui sa ma intreb dar de ce-mi doresc sa vand afara? Si de ce, uneori, la preturi diferite de RO? Simplu: vreau sa fiu prezent si “acolo”, palmaresul din ultimii ani imi certifica faptul ca sunt competitiv dar pana la negocierea pretului. Cine face pretul astazi? Cel care plateste, evident! Fac o mica paranteza: la ultimul Prowein, Philip mi-a aratat un negociant care degusta pentru a treia oara Cuvee Uberland (atunci 2009, dupa 2008 si 2007 cu un an/doi inainte) si care ne-a spus ca incepe sa fie convins de vin si ca POATE la anul va cumpara... Asa teste pe produs?? Oare nu mai degraba pe tara de provenienta?? Si capacitatea producatorului de a “repeta” produsul?
Oare daca-mi doream vanzare cu orice prêt a acestui tip de produs, nu credeti ca era mai simplu sa le listez in car.., met..., sel..., auc...,etc??
In calitatea noastra de importator avem destule negocieri cu posibili parteneri straini. Credeti oare ca nu fac acelasi lucru ca voi, sa verific preturile propuse de acestia? Si ca nu gasesc diferente majore? Dar... bineinteles ca exista un dar... cantitatea cumparata!
2. Toate produsele Cramele Recas au suferit o corectie de la 1 august de +(7-9)% si nu doar produsele “laudate”. Si nu “automat”, ci dupa aproape trei ani de la precedenta marire de prêt, in care nu vreau sa-mi aduc aminte marirea pretului la utilitati, carburant, numarul distribuitorilor in insolventa, etc. (oare intarziera la plata cu muuulte luni a unui expert in vin nu se cuantifica bobita cu bobita in talerul care ma obliga sa fac aceasta modificare de prêt? Culmea, ei comanda in continuare dar, probabil pentru ca am avut tupeul sa-mi cer banii, nu mai sunt trecut pe site-ul lor )
3. Cramele Recas poseda la acest moment o retea de TREI magazine proprii (2 situate in orasul Recas si un al treilea in Complexul de vinificatie), diferenta pana la 110 este data de reteaua de PARTENERI !! Nu-i pot cenzura pe acestia cand declara sume (mai mult sau mai putin) investite sau cand isi calculeaza pretul de raft, legal pot face doar recomandari...
4. Domnul Simota, care are contract de distributie cu noi, cred ca poate confirma daca in ultimii doi ani politica noastra comerciala a fost flexibila (eu cred ca au fost destule momente in care anumite produse au beneficiat de reduceri, lucru vizibil si pe site-ul dansului).
Ciprian Rosca, Cramele Recas

Ciprian spunea...

@D-le Ciprian Rosca,

Va multumesc mult pentru lamuririle suplimentare. Sa fiu sincer, si pt mine era clar ca vinul respectiv pleaca la un alt pret pe pietele externe decat pe cea interna. Dar si vorba lui Berbecutio, nu este mai simplu sa se recunoasca asta din start? Ok, sunt probleme mari pe piata noastra necoapta si, cateodata, haosul este la el acasa. Dar vorba aceea: explicatia cea mai simpla este, de mult ori, si cea conforma cu realitatea :) Cu toate ca sunt constient de faptul ca vinurile noastre nu au sanse de reusita afara decat daca se lasa destul la pret, asta naste o alta intrebare in capul meu: care este costul real de productie in acest caz? Care este pretul minim prin care producatorul, cu toate negocierile si discount-urile aferente, sa nu iasa in pierdere si sa aiba macar un minim de profit?

In ceea ce priveste comparatia preturilor, nu prea vad de ce ar fi exagerata. Eu nu am facut decat sa constat o realitate, iar aceasta este lara: acelasi vin se poate gasi pe piata externa chiar si la aproape jumatate de pret fata de ce gasesti aici. Repet, eu privesc aceasta problema strict din pdv al unui consumator care gaseste asa ceva si incepe sa-si puna intrebari serioase, de genul celei exprimate mai sus.

Nu in ultimul rand, apreciez interventia Dvs si a lui Mircea Niculescu, deoarece mi se pare normal sa incercam sa afla cat mai multe pdv in acaasta problema.

P.S. Interesanta faza cu Uberland :))

Anonim spunea...

Eu n-am spus ca acesta este singurul motiv, am spus ca este principalul motiv pentru care vinurile RO intra greu pe pietele mature. Mircea Niculescu a explicat (si cred ca si pe un cont de facebook acum ceva vreme au fost discutii spumoase despre politica de pret a producatorilor de vin din ro) care este diferenta intre cele doua situatii: vine dnul deBoer din Holland la un targ, se negociaza conditiile comerciale (cantitate&pret&termen de plata- iar acesta, culmea, chiar se respecta!!) si si-a facut livrarea. Pe cand, in Ro, intervin SUPLIMENTAR toate costurile invocate de Mircea.
Poate ar fi interesant sa discutam ce fac organizatiile de profil (pnvvonivmadpretc)pentru a corecta aceasta deficienta: imaginea de tara... dar, dupa cum stiti, romanian winegrowers este o intiativa strict a catorva producatori care pun la bataie bugete de sute de mii de euro pentru a penetra diverse piete. sa fiu tendentios si sa intreb daca aceste sume se regasesc intr-un anumit procent in cost sau care este bugetul alocat de chile/arhentina pentru segmentul vitivinicol?
ciprian rosca

Dan spunea...

Asta cu preturile mai mici in afara decat la noi e cam la toate produsele alimentare. Nu de putine ori mi s-a intamplat sa gasesc alimente cu pana la 20% mai ieftine decat la noi prin hypermarketurile din Italia, Spania, Franta, etc...Iar explicatia este una singura:
Preturile nu se stabilesc in functie de puterea de cumparare a consumatorilor ci mai ales in functie de gradul de concurenta si de puterea de cumparare a pietei respective. La noi cum concurenta in comert este cvasi-nula, in conditiile in care avem 3-4 jucatori mari pe retail care probabil sunt intelesi intre ei cu privire la nivelul general al preturilor si preturile sunt pe masura.
Ce invoca D-ul Rosca sunt realitatile si mentalitatile pietei romanesti si personal le pot confirma. Preturi bune la Recas se mai gasesc si pe la noi, de ex. in Arges avem un distribuitor la Mioveni cu preturi foarte ok (parca era in jur de 80 lei un Cuvee Uberland) dar care, bineinteles, vinde mai mult vinuri Recas la vrac sau gama entry level.
Asta este piata noastra la momentul actual si pana vom avea putere de cumparare pe segmentul de pret unde se pozitioneaza Solo Quinta sau Uberland, o sa ni le aducem din afara, daca vrem preturi mici..:) desi unora li se poate parea aberant, dpdv economic si al marketingului este perfect normal si justificabil.
Iar in ceea ce priveste costul de productie...cam acelasi lucru il putem intreba si in legatura cu un Bordeaux care se vinde cu sute de euro sticla sau despre un BMW care la baza are tot metal, plastic si cauciuc ca si o Dacie. Restul e know-how si marketing...
Costul de productie la vin in Romania este destul de jos fata de Europa si ar fi pacat, ca si producator, sa nu profiti de acest lucru si sa nu iesi cu preturi mici, de penetrare a pietei, chiar pentru produsele proprii de top.

Ciprian spunea...

Dan,

intr-adevar, asta este mentalitatea si realitatea pietei autohtone. Ce-mi place este ca am starnit o mica "furtuna" pe aici, cu toate ca eu doar am facut o simpla constatare in postarea asta :)) La modul cel mai serios, in mare mi-am dat seama despre ce este vorba, doar ca nu ma asteptam sa vad atatea explicatii :)

cat priveste costurile de productie, cand vorbim de Bordeaux, acolo e cu totul alta mancare de peste; pozitionare marilor vinuri de acolo e clar, sistemul e extrem de bine pus la punct si clar. Aici este altceva, de asta si atatea intrebari si dileme...parerea mea

Dan spunea...

Da..dar vezi asa cum orice Dacia se viseaza BMW si orice producator de vin cat de cat calitativ se vrea Bordeaux....
Ai dreptate, Bordeaux "is a class of it's own", dar reteta de business e cam aceeasi...mult marketing, aplicat insa pe o baza solida (traditie, notorietate, istorie, poveste, etc.)

Ciprian spunea...

Pai cand ma refeream la Bordeaux, vizam in primul rand sistemul de distributie; acolo e clara ca lumina zilei treaba. Nu exista loc de negocieri, discount-uri; asta e pretul ex-chateau, take it or leave it. De aceea sunt situatii complet diferite...

Ciprian spunea...

@Ciprian Rosca,

mda, ar fi interesant de discutat si despre ceea ce ati sugerat mai sus. Din pmdv, astfel de organisme sunt doar cu numele, ca mare lucru nu prea vad sa realizeze, decat mai mult in interes propriu. Ar fi interesat de discutat despre multe pe la noi. Ceea ce imi doresc este sa se dea dovada de mai multa transparenta, de aceea apreciez interventiile unor oameni din business ca Dvs sau Mircea...

Dan spunea...

E..la noi prin organizatiile de vin se face mai mult parada de colane si medalii, iar intalnirile sunt prilej de "degustari" mai mult sau mai putin interesate prezentate sub denumirea de concursuri...
Singura sansa ar fi ca producatorii seriosi sa se coaguleze in propria organizatie (cum se pare ca au facut) si sa isi urmareasca interesele separat...mai grav este ca trebuie sa lucreze singuri si la promovarea brand-ului de tara...dar asta e, este unul din "costurile" de businees din Romania

Trimiteți un comentariu

Copyright © 2010 Vinul si Pasiunea | Layout by Atomic Website Templates | Distributed by: best minimal blogger theme free blog template html codes | best vpn galaxy s2 best vpn l2tp