Bordeaux 2008 sau cum sa "omori" o campanie promitatoare
Recunosc, principala mea arie de interes in lumea vinului este, de departe, Bordeaux. Urmaresc cu mare interes de ceva ani tot ceea ce se intampla in aceasta regiune. Am o colectie frumusica de articole, sute, daca nu mii de note de degustare, analize care mai de care mai diverse privind fiecare recolta de prin 1990 incoace.
Anul 2008 in Bordeaux a fost unul peste asteptarile majoritatii specialistilor. Criticii si jurnalisitii britanici au fost primii care au remarcat acest aspect si care au declarat 2008 un an neasteptat de bun, dar atat si nimic mai mult. Tinand cont de preturile mult umflate ale recoltei din 2007 (declarat la unison un an mediocru), toata lumea se astepta ca macar acum, intr-un an de criza economica, proprietarii marilor chateaux-uri sa lase la o parte lacomia si sa revina la sentimente mai bune. Campania en-primeur a inceput promitator. S-a intamplat chiar si o mica "minune": multe chateaux-uri si-au facut publice preturile de lansare chiar inainte ca Robert Parker sa-si dea verdictul asupra recoltei 2008. Ca de obicei, Chateau Leoville Barton a dat din nou dovada de realism si a avut un pret de lansare de 23 Euro/sticla, fata de 27 Euro/sticla pentru 2007. Proprietarul acestuia, Anthony Barton, este unul dintre cele mai respectate personaje din Bordeaux tocmai din cauza acestui realism in stabilirea preturilor pentru vinurile sale.
In pofida unui interes destul de scazut al pietei in acest an, se parea totusi ca vinurile din 2008 au o sansa sa faca ochi. Dar, in timp ce totul mergea intr-o directie destul de corecta, fostul avocat din Maryland (a se citi Robert Parker) si-a facut public verdictul. Si ce credeti? Americanul ridica in slavi anul 2008 in Bordeaux, considerandu-l "cel putin excelent" si aflandu-se astfel, din nou, in "conflict" cu restul specialistilor europeni.
Bineinteles, reactiile nu au intarziat sa apara. Simon Staples, director de vanzari in cadrul reputatului Berry Bros & Rudd, s-a declarat extrem de ingrijorat de noua situatie creata: "Chiar sunt ingrijorat. Campania merge bine iar acum poate fi omorata din fasa, daca chateaux-urile vor stabili preturile ca rezultat al unei note enorme din partea lui Parker. Piata dicteaza preturile pentru vin, nu Parker. Acesta nu este an al speculatiei si nimeni altcineva nu crede ca 2008 este unul exceptional. Parker a luat-o razna de unul singur cu 2003, a ratat cu 2005 cand toata lumea era incantata si acum ridica in slavi anul 2008, cand toti cred ca acesta a fost doar mai bun decat se asteptau".
Tadashi Yasuda (Enoteca Hong Kong) nu este nici el foarte incantat: "Pana sa iasa notele lui Parker, preturile erau rezonabile si campania mergea bine. Dar dupa aceeea, proprietarii chateaux-urilor au inceput sa viseze frumos iar preturile au devenit nerealiste".
Mai-marii din Bordeaux au lansat deja noile transe de vinuri la preturi sensibil mai mari decat la inceput. Chateau Lafite se vinde acum catre comercianti la circa 300 Euro/sticla, iar Chateau Latour la 280 Euo/sticla. Ambele vinuri au fost vandute initial cu 130 Euro/sticla. Si exemplele pot continua...
Un lucru este clar. Producatorii din Bordeaux trebuie sa se trezeasca la realitate macar acum, in ceasul al 12-lea. Daca se va continua tot asa, acestia vor risca sa-si piarda toate pietele traditionale, deja din ce in ce mai putine la numar. Au apus demult vremurile cand Bordeaux era vazuta ca prima sursa de vinuri super-premium. Consumatorii de astazi au acum destule alternative si in alte parti ale lumii...
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
2 comentarii:
As spune ca de vina pentru preturile astea este si "globalizarea". Piata a devenit mare cat planeta si in conditiile in care Laffite scoate doar cateva mii de sticle- isi permite sa le pretuiasca atat de mult. Sunt multi amatori japonezi si imbogatiti din Rusia (poate si din Romania) care ar da oricat. Si chiar dau.
am un bordeaux din 1966 dak te intereseaza contacteazama la id black_yaed_any1993
Trimiteți un comentariu